Posted by: mavrodieva | март 28, 2009

Проекции на дебата Станишев – Борисов

Дебатът като нов формат в съвременната политическа и телевизионна история датира от началото на прехода, Желю Желев и Велко Вълканов в качеството им на кандидат-президенти първи участваха в диспут по телевизията. 19 години по-късно дебатът има традиции в предизборни кампании за избор на народни представители, президент и кметове.

На 24 март 2007 в предаването Референдум по БНТ двама лидери влязоха заедно с членове от екипите им в телевизионно студио, за да участват в директно излъчван дебат, като избегнаха единоборството.

Политическата игра доведе до такъв край, политическите щабове и експертите стигнаха до договореност с обществената телевизия и дебатът се състоя. Интересът бе подгряван в медийното пространство и именно чрез медиите се създаде фокус на внимание към това как индиректните словесни искри в медиите между министър-председателят на Република България и лидерът на БСП Сергей Станишев и кметът на столицата на Република България и неформален лидер на ГЕРБ Бойко Борисов се трансформират в регулиран диалог в държавната телевизия.

Българите гледаха и слушаха в продължение на два часа позициите на участниците по икономическа криза, данъчна политика и борба с безработицата. Безспорно диалогът протече при спазване на добрия тон, или както сега е модно да се казва, „в атмосферата на феърплей”. Въпреки това политическото говорене доминираше над експертното, особено при двамата основни опоненти Станишев и Борисов. Министър Орешарски изпъкна като експерт.

Гледаемостта бе един от коментираните въпроси. Националната телевизия отчете добра гледаемост – от 700 до 800 хиляди, докато партия Атака констатира, че 2 милиона българи не са гледали дебата. Появяват се твърдения, че предпочитанията на зрителите при променена перцепция са в полза на забавното и много от зрителите са предпочели да гледат „Мюзик Айдъл” или „Господари на ефира”. Безспорно е обаче, че медии и политици, експерти и консултанти насочват вниманието си към търсене на нови и ефективни формати. Повлияването върху зрителите също бе тълкувано и бяха търсени точни или поне приемливи измерители.

След финала започнаха коментари от политолози, социолози, специалисти по комуникации, медийни експерти, политици. Не бяха малко и коментарите на зрители във форумите. В зависимост от следваната и отстоявана позиция – лична, институционална, конюнктурна – се представяха различни и често полярни мнения.

Всъщност дебатът Станишев – Борисов е една от репетициите за същинската предизборна борба. Както и показване и апробиране на нови или рафинирани предишни модели на поведение. Освен това изграждането и поддържането на репутацията на БНТ по повод юбилея й, както и вдигането на рейтинга й също са търсен ефект.

Дебатът е етап от пред-предизборна кампания, той е резултат на търсене на нови форми за привличане на интереса на зрителите към политиката или начин за задържане на вниманието към двама от големите играчи на политическата сцена. Вероятно могат да се дадат и повече определения. Сега обаче летвата е поставена (или вдигната?) и са налице критерии, които да се покриват, а и очакванията на граждани, политици и експерти са завишени.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: