Posted by: mavrodieva | февруари 19, 2014

Университетите, студентите и потребностите на пазара

Университетите, студентите и потребностите на пазара. В тази триада студентите са между академичната институция и реализацията им, всъщност докато те се обучават, пазарът на труда се променя с различна динамика. Програмите в университетите следва също да се променят, като се спазват, от една страна, законовите разпоредби, традициите във висшето образование, а от друга – да отговарят на потребностите на пазара. В търсене на отговори на тези въпроси се реализира проектът „Създаване на устойчив механизъм за непрекъсната адаптация на учебните планове и програми към реалните потребности на пазара на труда”. Проектът с продължителност 18 месеца се реализира от Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”, ръководител е проф. д.с.н. Цветан Давидков.

Целите на проекта са:

1. Да се създаде устойчива мрежа за сътрудничество между Стопанския факултет на Софийския университет и водещи бизнес организации за целите на адаптиране на учебните планове и програми към реалните потребности на пазара на труда.

2. Бизнесът да се ангажира  системно за повишаване на практическата приложимост на учебните планове и програми.

3. Да се институционализира обратната връзка от възпитаниците на Стопанския факултет за актуално идентифициране на търсените знания и умения в реална работна среда.

Сред дейностите, които вече се реализират, се открояват следните:

  1. Институционализиране на връзката с партньорите – дългосрочно рамково споразумение;
  2. Участие в анализът на търсените специалности и компетенции за три ключови сектора на икономиката – финанси банки, ИТ и логистика;
  3. Идентифициране на необходимите промени в учебните програми за обучение;
  4. Съгласуване на предложените промени и методиката на преподаване;
  5. Тестване на актуализираните учебни програми в реална среда с участието на партньорите в учебния процес;
  6. Ангажираност чрез ресурсно осигуряване на посещения и краткосрочни стажове на студенти в организациите партньори.

Има основания да се каже, че взаимоотношенията между висше образование и бизнес, между университетска подготовка и изискванията на пазара на труда, в резултат на дейностите по този проект вече са във фазата на взаимодействие.

проф. Иванка Мавродиева

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: